Regulamin realizacji zadań opiekuńczo - wychowawczych w czasie obowiązywania stanu epidemii – edukacja wczesnoszkolna
- Przygotowanie szkoły do realizacji zadań oświatowych i opiekuńczych
- Ograniczenia związane z funkcjonowaniem przedszkola w stanie epidemii
- Warunkiem przyjęcia ucznia do placówki jest akceptacja przez opiekunów prawnych ucznia szczególnych warunków sanitarno-epidemiologicznych panujących na terenie placówki.
- Wejście do budynku
- Na drzwiach wejściowych do budynku zamieszcza się istotne informacje związane z bieżącym sposobem funkcjonowania placówki, w szczególności informacje o przyjętych zasadach sanitarno-epidemiologicznych.
- Placówka, bezpośrednio przy wejściu zapewnia pojemnik z płynem do dezynfekcji rąk wraz
z wyeksponowaną instrukcją prawidłowej dezynfekcji rąk. - Wszystkie osoby dorosłe zobowiązane są do każdorazowej dezynfekcji rąk w przypadku wejścia na teren budynku.
- Do placówki mają prawo wstępu wyłącznie:
- Personel placówki,
- Uczniowie,
- Rodzice lub upoważnieni przez nich opiekunowie w celu przyprowadzenia lub odbioru ucznia z placówki. Do szkoły ma prawo wstępu wyłącznie jeden opiekun
w stosunku do każdego z uczniów (2 osoby przyprowadzające lub odbierające tego samego ucznia nie zostaną wpuszczone – zostanie wpuszczona tylko 1 z nich), - Służby sanitarne, epidemiologiczne i wyspecjalizowany personel sprzątający,
- Inne osoby po uzyskaniu indywidualnej zgody Dyrektora placówki.
- Rodzice/opiekunowie mogą wchodzić z uczniem wyłącznie do przestrzeni wspólnej
z zachowaniem zasady odstępu 2 metrów przy stosowaniu środków ochrony bezpośredniej
w postaci osłon ust i nosa oraz rękawiczek jednorazowych lub dezynfekcji rąk. - Uczniowie, ich opiekunowie i wszyscy pracownicy przed wejściem do placówki mają mierzoną temperaturę termometrem bezdotykowym (dezynfekcja po każdej grupie) lub innym termometrem (dezynfekowanym po każdym użyciu).
- Do placówki nie są wpuszczane osoby z temperaturą przekraczająca 37,0o
- Uczeń ze zwiększoną temperaturą jest izolowany od innych uczniów w pomieszczeniu epidemiologicznym, gdzie przebywa do czasu przyjazdu rodzica/opiekuna.
- Przygotowanie pomieszczeń
- Z sal zajęć, w których przebywają uczniowie usuwa się przedmioty i sprzęty, których nie można skutecznie dezynfekować, np. dywany, firanki etc.
- W każdej z sal zapewnia się środki do dezynfekcji rąk i przedmiotów wykorzystywanych do prowadzenia zajęć wraz z instrukcjami poprawnej ich dezynfekcji. Środki dezynfekujące umieszcza się i przechowuje w miejscach niedostępnych dla uczniów.
- W salach zapewnia się możliwości skutecznego ich wietrzenia.
- Korzystanie z szatni przez uczniów odbywa się poprzez wyłączenie z korzystania co drugiego boksu. Boksy wyłączone z użytkowania zostają oznaczone i zamknięte.
- Pomieszczenia sanitarne zostają wyposażone w środki do dezynfekcji rąk wraz
z wyeksponowanymi instrukcjami poprawnej dezynfekcji. - Pomieszczenia socjalne takie jak szatnie personelu, stołówki i inne wyposaża się w środki do dezynfekcji rąk wraz z wyeksponowanymi instrukcjami poprawnej dezynfekcji.
- Spośród pomieszczeń na terenie placówki zostaje wydzielone pomieszczenie epidemiologiczne wyposażone m.in. w środki ochrony osobistej i płyn dezynfekujący, w którym będzie można odizolować osobę w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych. Pomieszczenie zostaje wyraźnie i jednoznacznie oznakowane. Pomieszczenie nie może być wykorzystywane do żadnych innych celów. O lokalizacji i przeznaczeniu pomieszczenia informuje się personel placówki.
- Zapewnienie higieny i dezynfekcja
- Personel sprzątający jest odpowiedzialny za wykonywanie czynności sprzątających ze szczególnym uwzględnieniem utrzymywania czystości ciągów komunikacyjnych, dezynfekowania powierzchni dotykowych: poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów, w szczególności w pomieszczeniach do spożywania posiłków.
- Personel sprzątający jest odpowiedzialny za utrzymywanie czystości i dezynfekowanie sal zajęć ze szczególnym uwzględnieniem powierzchni dotykowych: poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w salach.
- Toalety są na bieżąco dezynfekowane.
- Czynności sprzątające wykonywane są co najmniej 2 razy w ciągu każdego dnia pracy.
- Wykonanie czynności sprzątających jest odnotowywane w Ewidencji czynności porządkowych stanowiących Załącznik nr. 1.
- Szczególne zasady wobec personelu oraz opiekunów uczniów
- Personel placówki
- Zobowiązuje się personel dydaktyczny do:
- Nauczyciele powinni zachowywać dystans społeczny między sobą, w każdej przestrzeni szkoły, wynoszący min. 1,5 m
- Informowania rodziców o ograniczeniach i szczególnych zasadach funkcjonowania szkoły
w czasie obowiązywania stanu epidemii; - Wietrzenia sal, w których są organizowane zajęcia, co najmniej raz na godzinę;
- Zwracania uwagi na częste mycie rąk przez uczniów za pomocą wody i mydła, szczególnie po przyjściu do szkoły, przed jedzeniem i po powrocie ze świeżego powietrza, po skorzystaniu z toalety;
- Unikania organizowania większych skupisk uczniów w jednym pomieszczeniu.
- Informowania dyrekcji placówki o występowaniu wszelkich objawów chorobowych wśród uczniów i personelu.
- W przypadku zaobserwowania u siebie objawów chorobowych pracownik jest zobowiązany poinformować o tym fakcie pracodawcę.
- Zobowiązuje się personel administracyjny i sprzątający do:
- Inni pracownicy szkoły powinni zachowywać dystans społeczny między sobą, w każdej przestrzeni szkoły, wynoszący min. 1,5 m
- Sumiennego wykonywania czynności sprzątających w szczególności czynności dezynfekcji;
- Monitorowania zużycia oraz ilości posiadanych środków czyszczących i dezynfekujących;
- Informowania dyrekcji o konieczności dokonania zakupu określonych środków czyszczących i dezynfekujących.
- Informowania dyrekcji placówki o występowaniu wszelkich objawów chorobowych wśród uczniów i personelu.
- W przypadku zaobserwowania u siebie objawów chorobowych pracownik jest zobowiązany poinformować o tym fakcie pracodawcę.
- Rodzice/opiekunowie uczniów
- Zobowiązuje się rodziców/opiekunów do:
- Informowania personelu o wszelkich symptomach chorobowych ucznia;
- Powstrzymania się od przyprowadzania ucznia do placówki w przypadku występowania objawów chorobowych np. podwyższona temperatura, kaszel itp.;
- Zaopatrzenia ucznia w indywidualną osłonę nosa i ust podczas drogi do i z placówki;
- Nieprzynoszenia do placówki zabawek ucznia lub innych przedmiotów.
- Osoba przyprowadzająca/odbierająca ucznia nie powinna mieć objawów chorobowych.
- Jeżeli w domu przebywa osoba na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych nie wolno przyprowadzać ucznia do placówki.
- Szczególne zasady organizacji zadań oświatowych i opiekuńczych
- Zajęcia są przeprowadzane zgodnie z wytycznymi Ministra Zdrowia, Ministra Edukacji oraz Głównego Inspektora Sanitarnego
- W sali odległości pomiędzy stanowiskami dla uczniów wynoszą min. 1,5 m (1 uczeń – 1 ławka szkolna).
- Uczeń posiada własne przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mogą znajdować się na stoliku szkolnym ucznia, w tornistrze lub we własnej szafce – jeżeli szkoła posiada szafki. Uczniowie nie mogą wymieniać się przyborami szkolnymi między sobą.
- Jedna grupa uczniów przebywa w wyznaczonej i stałej sali, nie dotyczy to posiłków.
- Do grupy uczniów przyporządkowani są ci sami nauczyciele.
- W grupie może przebywać do 12 uczniów. W uzasadnionych przypadkach za zgodą organu prowadzącego można zwiększyć liczbę uczniów - nie więcej niż o 2. Przy określaniu liczby uczniów w grupie należy uwzględnić także rodzaj niepełnosprawności uczniów.
- Minimalna przestrzeń do zajęć dla uczniów w sali nie może być mniejsza niż 4 m2 na jednego ucznia i każdego nauczyciela. Do przestrzeni tej nie wlicza się pomieszczenia/pomieszczeń kuchni, jadalni, innych pomieszczeń zbiorowego żywienia, pomocniczych (ciągów komunikacji wewnętrznej, pomieszczeń porządkowych, magazynowych, higienicznosanitarnych, - np. łazienek, ustępów).
- Z sal, w których przebywają grupy uczniów zostały usunięte przedmioty i sprzęty, których nie można skutecznie uprać i zdezynfekować.
- W sali gimnastycznej mogą przebywać dwie grupy uczniów. Po każdych zajęciach używany sprzęt sportowy oraz podłoga zostają umyte lub zdezynfekowane.
- Jeżeli do zajęć będą wykorzystywane przedmioty sportowe, po każdym użyciu zostaną one dokładnie wyczyszczone lub zdezynfekowane.
- Uczniowie placówki korzystają z boiska szkolnego oraz pobytu na świeżym powietrzu na terenie szkoły, przy zachowaniu zmianowości grup i dystansu pomiędzy nimi.
- Na boisku mogą przebywać dwie grupy przy założeniu, że zachowany jest między nimi dystans.
- Sprzęt na boisku wykorzystywany podczas zajęć podlega regularnemu czyszczeniu z użyciem detergentu lub dezynfekowany, jeżeli nie ma takiej możliwości wyłącza się go z użycia.
- Zabrania się organizowania zajęć poza terenem placówki.
- Przerwy międzylekcyjne w poszczególnych grupach uczniów zostały zorganizowane w sposób wykluczający stykanie się ze sobą poszczególnych grup uczniów. Grupa spędza przerwy pod nadzorem nauczyciela.
- Personel kuchenny i porządkowy nie kontaktuje się z uczniami oraz nauczycielami.
- Rodzice i opiekunowie przyprowadzający/odbierający uczniów mają zachować dystans społeczny w stosunku do pracowników podmiotu, jak i innych uczniów i ich rodziców/opiekunów wynoszący co najmniej 2 metry.
- Organizacja świetlicy szkolnej
- Szkoła organizuje zajęcia świetlicowe w oparciu o deklaracje opiekunów prawnych uczniów, wyrażonych na czas obowiązywania epidemii.
- Godziny pracy świetlicy wynikają z informacji zebranych od rodziców.
- Zajęcia świetlicowe odbywają się w świetlicy szkolnej z zachowaniem zasady 4 m2 na osobę.
W razie potrzeby mogą zostać wykorzystane inne sale dydaktyczne.
- Organizacja żywienia uczniów
- Niezależnie od zasad dotyczących miejsc żywienia wprowadza się szczególne zasady wynikające z zagrożenia epidemiologicznego.
- Wprowadza się dystrybuowanie posiłków i napojów dla uczniów wyłącznie przez opiekunów.
- Wielorazowe naczynia i sztućce są myte w zmywarce z dodatkiem detergentu w temperaturze minimum 600 C lub posiłki są podawane w naczyniach jednorazowych.
- Postępowanie na wypadek podejrzenia zakażenia koronowirusem
- W przypadku wystąpienia u pracownika będącego na stanowisku pracy objawów sugerujących zakażenie koronawirusem pracownik ten jest niezwłocznie odsuwany od pracy.
- Jeżeli w trakcie godzin pracy u pracownika lub podopiecznego wystąpią objawy chorobowe powinien on oczekiwać na transport w pomieszczeniu epidemiologicznym, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób. Osoba niesamodzielna powinna mieć na ten czas zapewnioną stałą opiekę. Na czas oczekiwania na transport osobie tej zapewnia się jednorazową maseczkę i rękawiczki.
- Wstrzymuje się przyjmowanie kolejnych grup uczniów.
- Dyrekcja powiadamia właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną
i postępuje ściśle z wydanymi instrukcjami i poleceniami. - Obszar, w którym przebywał pracownik poddaje się gruntownemu sprzątaniu oraz dezynfekcji.
- Sporządza się listę osób przebywających w tym samym czasie w budynku, w którym przebywała osoba podejrzana o zakażenie.
- Dyrekcja zamieszcza w widocznym, ogólnodostępnym miejscu numery potrzebnych telefonów,
w tym stacji sanitarno-epidemiologicznej i służb medycznych. - W przypadku wątpliwości co do zasad należytego postępowania należy zwrócić się w celu uzyskania porady lub konsultacji do właściwej powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej.
- Komunikacja i informowanie
- Dyrekcja placówki podejmuje działania zapewniające rodzicom możliwość konsultacji
z nauczycielami prowadzącymi zajęcia. - Dyrekcja publikuje i aktualizuje na stronie internetowej placówki informacje związane ze sposobem organizacji szkoły w czasie obowiązywania stanu epidemii.
- Dyrekcja placówki na bieżąco informuje organ prowadzący o sposobie i warunkach sprawowanej opieki, w szczególności o zagrożeniach i związanych z nią ryzykach.
- Przepisy końcowe
- Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem jego podpisania i obowiązuje do dnia jego uchylenia lub zniesienia obowiązywania stanu epidemii.
- Jakakolwiek zmiana w jego treści wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
- Z regulaminem zobowiązani są zapoznać się wszyscy pracownicy placówki.
Załacznik nr 1 do
Regulaminu realizacji zadań opiekuńczo - wychowawczych
w czasie obowiązywania stanu epidemii – edukacja wczesnoszkolna
Harmonogram sprzątania (dezynfekcji) |
|||
Nazwa pomieszczenia: |
|||
LP. |
Data |
Godzina (2x w ciągu dnia) |
Podpis osoby wykonującej |
1. |
|
|
|
|
|
||
2. |
|
|
|
|
|
||
3. |
|
|
|
|
|
||
4. |
|
|
|
|
|
||
5. |
|
|
|
|
|
||
6. |
|
|
|
|
|
||
7. |
|
|
|
|
|
||
8. |
|
|
|
|
|
||
9. |
|
|
|
|
|
||
10. |
|
|
|
|
|
||
11. |
|
|
|
|
|
||
12. |
|
|
|
|
|
||
13. |
|
|
|
|
|
||
14. |
|
|
|
|
|
||
15. |
|
|
|
|
|
||
16. |
|
|
|
|
|
||
17. |
|
|
|
|
|
||
18. |
|
|
|
|
|
||
19. |
|
|
|
|
|