WYNIKI KONKURSU

W przedświątecznym okresie wielkanocnym został zorganizowany konkurs biblioteczny na "Kartkę wielkanocną". Dedykowany był uczniom klas 1-8 a oceniany w dwóch kategoriach wiekowych: klasy 1-3 oraz klasy 4-8. Informację oraz regulamin konkursu został rozesłany uczniom na pocztę dziennika.

   Do konkursu zgłosiło się w sumie 17 uczniów dostarczając swoje prace do biblioteki. Najpiękniejsze kartki wykonali: 

Klasy 1-3:

  1. Budnik Julia - 2c
  2. Hryckiewicz Szymon - 3a
  3. Lewicki Damian - 3a

Klasy 4-8:

  1. Giełażyn Kinga - 7a
  2. Szczerba Kacper - 6c
  3. Sapkowska Martyna - 6a

Uczniów, którzy brali udział w konkursie zapraszamy do biblioteki po odbiór dyplomów.


Ogłoszenie

W czasie nauki zdalnej biblioteka szkolna udostępnia zbiory w godzinach:

Dzień tygodnia

Biblioteka, klasy 0-4

Biblioteka klasy, 5-8

Poniedziałek

8.00 – 12.00

8.30 – 12.00

Wtorek

8.00 – 12.00

8.00 – 12.00

Środa

8.30 – 12.00

8.30 – 12.00

Czwartek

8.00 – 12.00

 8.00 – 12.00

Piątek

 8.00 – 12.00

 8.00 – 12.00


KONKURS

Z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego obchodzonego 21 lutego w naszej szkole zorganizowano konkurs poświęcony poprawności językowej. Chęć udziału w zdalnej formie konkursu zgłosiło 14 uczniów z klas 5-8. Test polegał na udzieleniu poprawnej odpowiedzi w 50 zadaniach. Zwycięzcami zostały:     

Jęcka Malwina - 39 pkt. -I miejsce

Gregorczuk Anna - 37 pkt. - II miejsce                 

Szczerbacz Joanna - 36 pkt. - III miejsce      

Zwycięzcom gratulujemy i zapraszamy do biblioteki po odbiór nagród.


Wyniki konkursu fotograficznego: "Z książką ci do twarzy"

  1. Sidor Wiktoria - I miejsce
  2. Gębska Dominika - II miejsce
  3. Budnik Julia - wyróżnienie
  4. Fiedorowicz Sabina - wyróżnienie
  5. Obuchowicz Daria - wyróżnienie

Nagrody i dyplomy zostaną wręczone, gdy wrócimy do nauki stacjonarnej.


Drodzy Rodzice

Każdy z nas pragnie dla swego dziecka dobrego dzieciństwa i szczęśliwej przyszłości. Ale czy wiemy, jak to osiągnąć? Jak sprawić, by dziecko wyrosło na człowieka zdrowego emocjonalnie, samodzielnego i mądrego, otwartego na ludzi, dobrze radzącego sobie we współczesnym świecie, umiejącego wykorzystywać swoje predyspozycje i uzdolnienia? Wiele zależy od nas, rodziców.

Dzieciom przede wszystkim potrzebna jest nasza ciepła, cierpliwa obecność i przewodnictwo - rozmowy, współczucie i wsparcie, kształtowanie dobrych nawyków, ostrzeżenia, ćwiczenia w mówieniu i myśleniu, a także nasz własny przykład. To daje im wiarę w swoje siły, a także poczucie oparcia w rodzinie.

Rodzice, którym zależy na dobrym wychowaniu dziecka, wiedzą, że nie da się tego zrobić, nie poświęcając mu osobiście czasu, nie tłumacząc, nie czytając. Dziecko bowiem uczy się życia, obserwując swych najbliższych w milionach codziennych sytuacji i wspólnych zajęć. To ich styl życia, ich język i ich wartości przejmuje.

Wychowanie nie może polegać jedynie na reagowaniu na dziecięce błędy i karach za złe zachowanie. Przecież dziecko samo z siebie zwykle nie wie- bo i skąd miałoby wiedzieć? - co jest dobre, a co jest złe, dopóki mu tego spokojnie i wielokrotnie nie wytłumaczymy.

Dlatego starajmy się spędzać z dzieckiem jak najwięcej czasu. Im więcej go dla dziecka wygospodarujemy, tym lepiej. Będzie mu łatwiej odnaleźć się i mądrze poruszać we współczesnym świecie pełnym hałaśliwych atrakcji, fałszywych wartości i prawdziwych zagrożeń: od palenia papierosów i picia alkoholu, po wczesny seks, narkotyki i działania aspołeczne.

Dzieciństwo nie polega na kolekcjonowaniu gadżetów, lecz dobrych chwil z rodziną, dobrych wzorców i wartości, takich jak miłość, szacunek, poczucie bezpieczeństwa, radość.

Można wiele zrobić, codziennie czytając dziecku. Od urodzenia, gdyż zanim zacznie ono mówić i czytać, powinno się dobrze osłuchać z językiem i zbudować jak największy zasób słów, które rozumie. Ważne jest czytanie chłopcom, gdyż ich umiejętności językowe rozwijają się wolniej. Czytanie dziecku rozbudza jego wyobraźnię, dostarcza mu emocji i radości, poszerza wiedzę o świecie, przynosi dobre wzorce zachowań. Dzięki głośnemu czytaniu nauka w szkole będzie dla niego łatwiejsza i przyjemniejsza. Nie porzucajmy czytania, gdy dziecko potrafi już czytać samo. Rytuał głośnego czytania może trwać nawet wtedy, gdy jest już ono w gimnazjum. Codzienne czytanie to wspólnie spędzony czas, stałe wzmacnianie więzi i wzajemnego zaufania, a także doskonalenie najważniej­szej społecznej kompetencji - sprawnego posługiwania się językiem. Język to klucz do dobrej komunikacji z ludźmi i do samodzielnego zdobywania wiedzy. Czytanie jest jak witamina i szczepionka. Dzieci, którym czytamy, są mądrzejsze, znacznie bardziej odporne na toksyny współczesnej kultury i znacznie lepiej poradzą sobie w życiu.

Dlatego czytajmy dzieciom 20 minut dziennie. Codziennie!

Autorką listu jest pani Irena Koźmińska
Prezes fundacji ABCXXI”- Cała Polska czyta dzieciom


SPOTKANIA Z PISARZAMI

 

Uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w spotkaniu autorskim, organizowanym w przestrzeni wirtualnej przez Książnicę Podlaską w Białymstoku 2.10. 2020 roku w ramach:

Festiwalu Literackiego „Na pograniczu kultur”.

W spotkaniu z Panią Martą Guśniowską brała udział klasa I A, natomiast z Panią Idą Pierelotkin spotkała się klasa VI B i VII B.


Projekt:  Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa - Priorytet III

   W 2020 r. Szkoła Podstawowa im. T. Kościuszki w Dąbrowie Białostockiej otrzymała środki w wysokości 15000 zł (kwota przyznanego wsparcia finansowego:12.000 zł, wkład własny: 3.000 zł) na zakup książek.

   Od maja 2020 rozpoczął się etap zbierania informacji na temat: jakie książki chciałbym, by zakupiono do biblioteki szkolnej. W ankiecie brali udział uczniowie ze wszystkich klas, nauczyciele, wychowawcy  oraz chętni rodzice, którzy przysyłali na podany adres mejlowy swoje propozycje. Zaproponowane  książki zostały ujęte na liście do zakupu.

    Do października  zakupiono 830 woluminów na kwotę 13 853,10 zł. W księgozbiorze znalazły się: literatura piękna, młodzieżowa, kryminały, literatura fantasy i science fiction, psychologiczna i popularnonaukowa.

   W zakupach uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych,  zakupiono książki z dużą czcionką, książki łatwe w czytaniu - bez dwuznaków, książki dotyczące niepełnosprawności, poruszające problemy integracji, tolerancji, wyrozumiałości i pomocy innym oraz audiobooki.

 


Biblioteka Szkoły Podstawowej im T. Kościuszki w Dąbrowie Białostockiej mieści się w dwóch pomieszczeniach:

  • w dawnym budynku gimnazjum – obsługuje uczniów klas V - VIII oraz nauczycieli i innych czytelników,
  • w budynku szkoły podstawowej – dla uczniów od „0” do klasy IV.

W obu pomieszczeniach znajdują się czytelnie oraz MCI.

Księgozbiór biblioteki jest w trakcie opracowywania w programie Mol Net +. Klikając w poniższy link można przeglądać i wybierać skatalogowane pozycje:

https://m018801.molnet.mol.pl/