Konspekt zajęć dodatkowych z geografii dla kl. VII- projekt
Temat: Czynniki kształtujące klimat Polski.
- Cel ogólny:
Poznanie głównych czynników kształtujących klimat Polski.
- Cele szczegółowe:
Wiadomości:
- Uczeń zna:
- nazwy elementów pogody i klimatu;
- czynniki kształtujące klimat Polski;
- Uczeń wyjaśnia:
- wpływ poszczególnych czynników na klimat Polski;
- dlaczego im dalej na wschód Europy, tym silniej zaznacza się kontynentalizm klimatu?
Umiejętności:
- Uczeń potrafi:
- obliczyć średnią roczną temperaturę powietrza;
- amplitudę temperatury;
- roczną sumę opadów;
- omówić wpływ głównych mas powietrza na kształtowanie się pogody w Polsce;
- Formy pracy:
- Metody:
- pogadanka, burza mózgów , praca z podręcznikiem, z ćwiczeniami, z danymi statystycznymi;
- Środki dydaktyczne:
- podręcznik ( str. 46-48), mapa konturowa Polski, ćwiczenia ( str. 32-34);
- Faza wprowadzająca:
- Faza realizacyjna:
- nauczyciel przeprowadza pogadankę połączoną z burzą mózgów;
- uczniowie przypominają sobie znaczenie terminów: pogoda i klimat, oraz wymieniają elementy pogody i klimatu;
- uczniowie wraz nauczycielem wymieniają czynniki , które mają wpływ na kształtowanie się klimatu Polski;
- nauczyciel wyjaśnia, w jaki sposób obliczyć średnią temperaturę powietrza, amplitudę temperatury, sumę opadów atmosferycznych;
- na koniec spotkania grupa wspólnie pod nadzorem nauczyciela wykonuje ćwiczenia;
- Faza podsumowująca:
- nauczyciel wraz z uczniami podsumowują spotkanie, wyciągają wnioski;
* * *
Konspekt zajęć Biologia
Temat: Płazy – kręgowce wodno-lądowe
Cele lekcji:
- Uczeń potrafi:
- Przedstawić wspólne cechy płazów,
- Wykazać przystosowanie płazów do życia w wodzie i na lądzie,
- Określić płazy jako zwierzęta zmiennocieplne,
- Przedstawić sposób rozmnażania i rozwój płazów.
- Metody pracy:
- Pogadanka,
- Praca z tekstem,
- Praca z tablicą interaktywną.
- Formy pracy:
- Środki dydaktyczne
- Podręcznik,
- Tablica interaktywna,
- Zasoby z LearningApps.org (zadanie z lukami, milioner, pasujące pary na obrazie),
- Multibook ,,Puls życia" kl. 6 wyd. Nowa era,
- Prezentacja multimedialna w PowerPoint.
- Przebieg zajęć:
- Faza wprowadzająca:
- Czynności organizacyjne: powitanie uczniów, sprawdzenie obecności i podanie tematu lekcji.
- Cechy kręgowców i warunki środowisk, w których żyją. Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili główne cechy kręgowców, wyjaśnili na czym polega zmiennocieplność ryb.
- Faza realizacyjna:
- Środowisko życia płazów – pogadanka,
- Zmiennocieplność płazów, nauczyciel wyjaśnia, że płazy podobnie jak ryby są zmiennocieplne. Wyjaśnia zjawisko odrętwienia (hibernacji) płazów.
- Płazy jako zwierzęta dwuśrodowiskowe. Nauczyciel wyświetla film. Prosi uczniów o zwrócenie uwagi na budowę zewnętrzną płazów. Uczniowie na podstawie filmu zapisują notatkę dotyczącą przystosowania płazów do życia w wodzie i na lądzie.
- Wspólne cechy płazów. Uczniowie na podstawie filmu i prezentacji mulitmedialnej zapisują w zeszycie wspólne cechy płazów.
- Rozmnażanie i rozwój płazów. Nauczyciel przedstawia i omawia rozmnażanie i rozwój płazów. Uczniowie zapisują notatkę w zeszycie.
III. Faza podsumowująca:
- Uczniowie rozwiązują zadania na tablicy interaktywnej - zasoby z LearningApps.org (zadanie z lukami, milioner, pasujące pary na obrazie),
* * *
Konspekt zajęć z tabletowej matematyki
1.Etap edukacyjny i klasa: szkoła podstawowa – klasa VII
- Temat: Zastosowanie procentów do rozwiązywania zadań z treścią
- Cel ogólny zajęć: uczeń umie rozwiązywać zadania związane z procentami
- Szczegółowe cele zajęć :
- uczeń umie obliczyć procent danej liczby
- uczeń wie jak obliczyć liczbę na podstawie jej procentu
-uczeń zna sposób obliczania, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba
- uczeń umie rozwiązać zadania tekstowe dotyczące obliczania podwyżek i obniżek o pewien procent
- Metody i formy pracy:
- pogadanka
- praca z e-podręcznikiem
- praca z całą grupą
- praca indywidualna
- gry dydaktyczne
- Wykorzystane środki dydaktyczne:
- tablety,
- materiały z serwisu internetowego pistacja.tv,
- quizy z platformy LearningApps .org,
- quizy z platformyEduelo.pl
Przebieg zajęć:
- Faza wstępna
- Powitanie.
- Sprawdzenie listy obecności.
- Podanie tematu lekcji.
- Faza zasadnicza
1.Uczniowie otrzymują krótkie prezentacje oraz po dwa ćwiczenia (ćw. 1 i 2) do wykonania na platformie e-podręczniki:
https://zpe.gov.pl/a/procent-danej-liczby/DQb0cOLSh,
https://zpe.gov.pl/a/obliczanie-procentu-danej-liczby/DpihWl0I6
- Uczniowie oglądają krótką video lekcję na serwisie pi-stacja:
https://pistacja.tv/film/mat00344-procenty-w-zadaniach-tekstowych?playlist=174
- Przypomnienie jak obliczamy procent danej liczby oraz liczbę na podstawie danego jej procentu. Dyskusja nad ćwiczeniami, które uczniowie samodzielnie rozwiązywali na platformie e-podręczniki
- Uczniowie rozwiązują quizy sprawdzające stopień opanowania materiału:
https://learningapps.org/1376500,
https://learningapps.org/1663548,
https://learningapps.org/16126082,
https://www.eduelo.pl/quiz/1284/czesc/1/.
III. Faza końcowa – podsumowanie
- Sprawdzenie wyników samodzielnej pracy.
- Krótkie podsumowanie lekcji
- Informacje dodatkowe: scenariusz może być wykorzystany zarówno w nauczaniu zdalnym jak istacjonarnym
Anna Sotnik
* * *
Scenariusz lekcji przeprowadzonej w ramach projektu
„TABLETOWA MATEMATYKA”
SCENARIUSZ ZAJĘĆ :
- Autor: Małgorzata Snarska
- Etap edukacyjny: I etap
- Temat:Obliczenia zegarowe i pieniężne:jednostki czasu, godziny i zegar- czy umiem skorzystać z rozkładu jazdy,zadania z kupowaniem planowaniem zakupów, zabawa w sklep- kupowanie i wydawanie reszty.
- Cel ogólny:
Doskonalenie umiejętności posługiwania się zegarem ,rozkładem jazdy i pieniędzmi, rozwijanie logicznego myślenia poprzez interaktywne gry i zabawy matematyczne.
- Cele operacyjne:
Uczeń:
-odczytuje godzinę na zegarze,
- odczytuje rozkład jazdy,
- posługuje się pieniędzmi w sposób praktyczny,
- potrafi posługiwać się tabletem,
- korzysta z podanych przez nauczyciela stron internetowych i aplikacji multimedialnych,
- kreatywnie rozwiązuje problemy.
- Środki dydaktyczne:
tablety,
• ćwiczenia interaktywne
• tablica interaktywna
- Metody i techniki nauczania: werbalna, poglądowa – pokaz, ćwiczenie interaktywne, praktyczne działania uczniów.
- Formy:
- zbiorowa,
- indywidualna,
- grupowa.
Przebieg zajęć:
I. Etap wstępny:
Nauczyciel rozdaje uczniom podkładki i tablety. Dzieci uruchamiają tablety, sprawdzają poziom naładowania i dostęp do internetu.
Nauczyciel podaje dzieciom cel zajęć. Przypomina reguły korzystania z urządzeń multimedialnych.
Na tablicy interaktywnej nauczyciel wyświetla prezentację, na poszczególnych slajdach są adresy stron internetowych, z których będą korzystać uczniowie.
II. Etap realizacji:
Zadanie 1
Dzieci wykonują ćwiczenie interaktywne nr 1:
https://www.matzoo.pl/klasa3/ile czasu minelo_64_416
Na ekranie pojawia się zapytanie ile czasu minęło? Uczniowie wykonują obliczenia i uzupełniają odpowiedz. To ćwiczenie dzieci wykonują 12 razy. Pomaga im to wykonywać obliczenia upływającego czasu .
Zadanie 2
Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne :
https://www.matzoo.pl/klasa3/rozkład-jazdy-autobusów_64_471
Na ekranie pojawi się rozkład jazdy. Uczniowie odczytują z rozkładu odpowiedz na pytanie znajdujące się pod rozkładem. To ćwiczenie wykonują,a potem sprawdzają odpowiedz, czy jest prawdziwa. Pomaga im to doskonalić posługiwanie się rozkładem jazdy.
https://www.matzoo.pl/klasa3/godziny-i-zegary_64_676
Na ekranie pojawiają się zegary. Uczniowie wskazują odpowiedni zegar. Kto pierwszy zdobędzie wszystkie ananasy –wygrywa.
Zadanie 3
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne: Która godzina? Kto zdobędzie wszystkie ananasy - wygrywa.
https://www.matzoo.pl/klasa3/ktora-godzina-po-poludniu_64_507
Zadanie 4
Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne: Jednostki czasu.
Uczniowie wykonują podane zadania–1doba ile to godzin, dwie minuty ile to sekund itd.. od razu sprawdzają poprawność .
https://www.matzoo.pl/klasa3/jednostki-czasu_64_676
Zadanie 5
Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne Zadaniem uczniów jest zaznaczenie odpowiedniej sumy pieniędzy, których sumę otrzymamy po dodaniu banknotów i monet w różnych ramkach. Po zakończeniu zadania uczeń otrzyma gratulacje.
https://www. Larningapps.org/10348174
Zadanie 6
Ile to pieniędzy? Dopasuj liczbę do odpowiedniej ilustracji. Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne.
https://www. Larningapps.org/1080055
Zadanie7
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne. Obliczają ile to pieniędzy, wykonują działania na pieniądzach.
https://www. Larningapps.org/9525198
III. Etap końcowy:
Podsumowanie zajęć. Nauczyciel ocenia ustnie pracę uczniów. Uczniowie zamykają poszczególne aplikacje i strony www, sprawdzają poziom naładowania urządzenia, bezpiecznie wyłączają tablety.
- Lista załączników:
* * *
Konspekt zajęć tabletowa matematyka przeprowadzony w ramach projektu
„Szkoła nowych szans i możliwości”
Temat: Działania na potęgach – ćwiczenia interaktywne
Cel główny:umiejętność posługiwania się tabletem w celu zdobywania i utrwalania wiedzy z zakresu działań na potęgach
Cele operacyjne:
Uczeń:
- zapisuje iloczyn jednakowych czynników w postaci potęgi o wykładniku całkowitym dodatnim;
- mnoży i dzieli potęgi o wykładnikach całkowitych dodatnich;
- mnoży potęgi o różnych podstawach i jednakowych wykładnikach;
- podnosi potęgę do potęgi;
- korzysta z podanych przez nauczyciela stron internetowych;
- kreatywnie rozwiązuje problemy;
Środki dydaktyczne:
- tablet;
- ćwiczenia interaktywne;
- tablica interaktywna;
Metody i techniki: werbalne, poglądowo – pokazowe, ćwiczenia interaktywne
Formy pracy:indywidualna, grupowa
Etap wstępny:
Rozdanie dzieciom tabletów. Uruchomienie, sprawdzenie poziomu naładowania baterii oraz dostępu do Internetu. Przypomnienie zasad korzystania z urządzeń multimedialnych. Sprawdzenie obecności i podanie celu zajęć. Wyświetlenie na tablicy interaktywnej padletu na którym znajdują się linki do stron internetowych, z których będą korzystać uczniowie.
Etap realizacji:
Przypomnienie teorii dotyczącej działań na potęgach z wykorzystaniem strony internetowej https://opracowania.pl/Następnie uczniowie wykonują kolejno ćwiczenia interaktywne:
Każde z tych ćwiczeń ma formę testu złożonego z 10 pytań. Jeżeli uczeń udzieli poprawnej odpowiedzi przechodzi do następnego pytania. Jeśli udzieli błędnej odpowiedzi wyświetla mu informację z podpowiedzią i teorią, którą powinien przypomnieć. Następnie podobne pytanie pojawia się na końcu testu.
Na zakończenie uczniowie rozwiązują test: https://quizizz.com/admin/quiz/5ec435bf8e0677001b721e34/potegi-dzialania-na-potegach
rywalizując ze sobą o to, kto zostanie zwycięzcą spotkania.
Etap końcowy:
Podsumowanie zajęć i ustna ocena pracy uczniów. Zamknięcie poszczególnych stron internetowych oraz sprawdzenie poziomu naładowania baterii. Bezpieczne wyłączenie tabletu.
* * *
Scenariusz zajęć realizowanych w ramach projektu:
„Szkoła nowych szans i możliwości”
Tabletowa Matematyka
Temat: Rozwiązywanie równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą
Cele zajęć:
Uczeń:
- Wykonuje nieskomplikowane obliczenia w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystuje umiejętności w sytuacjach praktycznych
- przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej
- bezpiecznie wykorzystuje technologie informacyjne i multimedia w procesie edukacji
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- sprawdza , czy dana liczba jest rozwiązaniem równania
- rozwiązuje równanie pierwszego stopnia z jedna niewiadomą metodą równań równoważnych
Kompetencje kluczowe
- kompetencje informatyczne
- kompetencje matematyczne
Metody i formy pracy: ćwiczeniowa, praca indywidualna, praca z całą grupą
Środki dydaktyczne:
Przebieg zajęć:
- Nauczyciel rozdaje tablety, podaje temat i cele zajęć
- Uczniowie rozwiązują quizy dotyczące równań i liczb spełniających równania: https://www.eduelo.pl/quiz/1378/czesc/1/ oraz https://learningapps.org/view1527470
- Nauczyciel przypomina jak należy rozwiązywać równania metodą równań równoważnych
- Uczniowie rozwiązują testy dotyczące rozwiązywania równań i przekształcania wyrażeń algebraicznych
https://quizizz.com/admin/quiz/5ea087ed390218001c880a43/rownania
https://quizizz.com/admin/quiz/605dbcfd8a1f0d001ea51bde/rownania
- Po rozwiązaniu każdego testu nauczyciel wspólnie z uczniami analizuje wyniki , rozwiązuje trudniejsze zadania , wyjaśnia na czym polegały błędy popełnione przez uczniów.
* * *
Scenariusz zajęć realizowanych w ramach projektu:
„Szkoła nowych szans i możliwości”
Tabletowa Matematyka
Temat: Działania na pierwiastkach
Cele zajęć:
Uczeń:
- Wykonuje nieskomplikowane obliczenia w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie
- Przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- Oblicza wartości pierwiastków kwadratowych i sześciennych z liczb, które są odpowiednio kwadratami lub sześcianami liczb wymiernych.
- Oblicza pierwiastki z iloczynu i ilorazu dwóch liczb, wyłącza liczby przed znak pierwiastka, mnoży i dzieli pierwiastki tego samego stopnia.
Kompetencje kluczowe
- kompetencje informatyczne
- kompetencje matematyczne
Metody i formy pracy: ćwiczeniowa, praca indywidualna, praca z całą grupą
Środki dydaktyczne:
- org
- Strefa ucznia GWO
- tablety
Przebieg zajęć:
* * *
Scenariusz zajęć z chemii realizowanych w klasie 7 w ramach projektu :
„ Szkoła nowych szans i możliwości”
Temat: Pisanie wzorów i nazw związków chemicznych
Cele zajęć:
Uczeń:
- Pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej
- Wykorzystuje wiedzę do rozwiązywania prostych problemów chemicznych
- Stosuje poprawną terminologię
Szczegółowe cele zajęć:
Uczeń:
- Określa na podstawie układu okresowego wartościowość (względem wodoru i maksymalną względem tlenu) pierwiastków grup: 1,2,13,14,15,16,17 .
- Rysuje wzór strukturalny cząsteczki związku dwupierwiastkowego ( o wiązaniach kowalencyjnych) o znanych wartościowościach pierwiastków
- Ustala dla związków dwupierwiastkowych (np. tlenków) nazwę na podstawie wzoru sumarycznego, wzór sumaryczny na podstawie nazwy oraz wzór sumaryczny na podstawie wartościowości
Kompetencje kluczowe:
- Kompetencje informatyczne
- Umiejętność uczenia się
Metody i formy pracy: Ćwiczeniowa, praca z całą grupą, indywidualna praca ucznia, zajęcia zdalne
Wykorzystane środki dydaktyczne:
- Tablet graficzny
- pl
- org
- tablica Whiteboard
- multimedialny układ okresowy pierwiastków chemicznych
Przebieg zajęć:
- Nauczyciel rozpoczyna zajęcia wykorzystując aplikację Microsoft Teams, podaje temat i cele zajęć
- Nauczyciel udostępnia swój pulpit i wykorzystując multimedialny układ okresowy pierwiastków chemicznych przypomina uczniom jakie są maksymalne wartościowości (względem tlenu i wodoru) pierwiastków chemicznych grup głównych https://ukladokresowy.edu.pl/
- Uczniowie rozwiązują quiz dotyczący wartościowości pierwiastków chemicznych grup głównych : https://www.eduelo.pl/quiz/1410/czesc/1/
- Po rozwiązaniu quizu i przypomnieniu wartościowości pierwiastków nauczyciel wyświetlauczniom zadanie1 i 2 (załącznik), które wspólnie rozwiązują. Nauczyciel wykorzystując tablet graficzny i tablicę Whiteboard zapisuje przykłady z zadań.
- Uczniowie rozwiązują quiz dotyczący zapisywania wzorów sumarycznych związków chemicznych: : https://learningapps.org/4377946
- Po rozwiązaniu quizu chętny uczeń udostępnia swój pulpit i przedstawia wykonane zadanie.
- Na koniec zajęć uczniowie rozwiązują quiz: https://learningapps.org/view1390785
Załącznik
Zadanie 1. Ustal wzory sumaryczne i nazwy związków chemicznych składających się z podanych pierwiastków, dopisz brakujące wartościowości:
- N(V), O ( )
- Cu (I), S ( )
- Mg ( ), Cl ( )
- Fe (II), S (II)
- Fe(III), S (II)
- Sn (IV), O ( )
- Fe (II), Cl ( )
- Zn ( ), O ( )
Zadanie 2. Narysuj wzory strukturalne związków chemicznych składających się z podanych pierwiastków chemicznych ( liczby w nawiasie oznaczają wartościowość pierwiastka)
C(II), O(II)
Cl(III), O(II)
S(IV), O(II)
N(V), O(II)